Dag 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lidy Wittmarschen - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lidy Wittmarschen - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lidy

18 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Zondag 17-10-2010.

Wij schrijven dit verslag pas op maandag om 09.40 uur. Gisteravond te moe en te veel pijn in onze kont om nog normaal te kunnen zitten.

Dus hier komt het. Om 09.00 opgehaald door onze gids voor de dag Patrick. Hup alle vier in de auto en naar de fietsenverhuur. Daar kregen we keurige fietsen, even het zadel op de juiste hoogte en gaan met die banaan. Toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond en welke hitte. Dus met frisse moed op de fiets, onderweg vertelde Patrick wat we allemaal tegenkwamen en wie waar woonde. Na ongeveer een half uur bij de boot, fietsen op de boot en wij erbij en naar de overkant, het Commewijenedistrict. Onderweg regelmatig stoppen om iets te drinken, want dat was wel nodig. Aankomst Fort Nwe. Amsterdam. Uitleg over de historie, slavernij enz. aangevuld met info van de directeur van het Surinaamse reisbureau die daar is geboren en getogen. Heel interessant. Door het fort gelopen dat gemaakt is in 5 punten voor elk verdedigingspunt een.Uitzicht op de Surinamerivier, de Atlantische oceaan en de Marowijne-rivier. Toen ietsje terug aan de overkant naar het Openluchtmuseum. Begroet met een schaafijsje. Heerlijk. Een rondwandeling gemaakt en de gevangenis bezocht. Je zal er maar zitten in deze temperatuur. Hierna richting Marienburg met onderweg een heerlijke lunch met soep, klaargemaakt door een Javaanse mevrouw.
Om 14.30 uur hup op de fiets, kont begint al aardig zeer te doen. Na ongeveer 45 min. bij Marienburg, dit was vroeger een suikerplantage en distileerderij. We werden rondgeleid door een oude man die op het terrein was geboren, er heeft gewerkt en daar nu niet meer weg kan. Heel leerzaam.
En ja toen moesten we weer op de fiets richting boot met een kont die niet meer wilde en de waterstromen die over ons gezicht en lichaam liepen. Afzien!
Maar we hebben het toch gered om 16.15 uur weer terug bij de fietsenverhuur en in de auto naar ons hotel. Kwam de auto haast niet meer in en ook niet meer uit. Direct naar onze kamer, badpak aan en naar het zwembad, het siste toen ik onder de douche ging. Tot 19.00 uur bij het zwembad (was al stikdonker) liggen lezen, slapen en bijkomen. Toen naar onze kamer en er niet meer afgeweest. We hadden nog een parbo's (bier) staan (ja Esther de Parbo's smaken prima)wat chips, wasa cracker en daar hadden we genoeg aan. Lekker op bed lezen en vroeg slapen.
Dus vanmorgen lekker rustig aan, ontbijtje en nu even typen. We weten nog niet wat we gaan doen, dat horen jullie vanavond of morgen wel weer.
Esther, Ria en Lia, bedankt voor jullie reactie. Leuk hoor!
Dikke kus Henk en Lidy Even voor de duidelijkheid, we vervelen ons nog niet. Oh. ja nog even een dikke kus voor alle (klein)kids.

Esther wilde je nu die kleinere tas of moet ik toch die grotere kopen?

• 18 Oktober 2010 - 15:43

he daar,

ja die fietstocht heb ik ook gemaakt maar het was toen niet zo warm dat scheelt wel.

wel leuk om zoveel te zien en te weten te komen in een korte tijd, zoveel geschiedenis erg interessant toch!!

en he straks kunnen jullie een week relaxen op curacao.

gaan jullie nog verder naar de binnenlanden of is dat nu klaar?

nou lieverds veel plezier nog dikke kussen van ons allemaal
    esther.

kleine tas is prima hoor mam. ( heb je die all stars nog kunnen vinden?)

• 18 Oktober 2010 - 15:43

he daar,

en he straks kunnen jullie een week relaxen op curacao.

gaan jullie nog verder naar de binnenlanden of is dat nu klaar?

nou lieverds veel plezier nog dikke kussen van ons allemaal
    esther.

kleine tas is prima hoor mam. ( heb je die all stars nog kunnen vinden?)

• 18 Oktober 2010 - 15:45

Esther:

oja vergeet ik haast nog te zeggen.
    milan heeft weer een lintje verdient met zwemles. hij zit nu bij de dolfijnen en wat een mazzel weer op maandag om 4 uur, fijn hè mams!!!

• 18 Oktober 2010 - 16:05

Ria:

Zo hier is je trouwe fan.
    Jullie hebben wel een mooie dag gehad zeg,en neem de zere kont maar voor lief!Mars was er vandaag samen naar ikea met anouk.De rest van de dag bleef ze hier en tegen 15.30ging ze Tijl weer van de creche te halen.Vanavond geen gym dus lekker rustig!
    KUS VAN JE ZUS.

• 18 Oktober 2010 - 16:48

Evelien:

Ik kreeg vandaag jullie mailtjes pas, allemaal tegelijk! Ik vond het al zo raar. Maar ik ben nu weer helemaal bij. Volgens mij hebben jullie het heerlijk! Houden zo maar. Enneh mam...scoor even een fijn roti recept. Dan komen we snel bij jullie eten als jullie bruin en wel weer thuis zijn!
    xxx eef
    P.S.: Henk..er bestaat zoiets als zonnebrand hè :-)